Met ChatGPT praat jij binnenkort tegen je database
En, praat jij al tegen je klantendatabase? En dan bedoel ik niet vloekend, omdat je niet precies kunt vinden wat je zoekt. Nee, dan bedoel ik eerder: stel jij wel hardop vragen aan je CRM? Via de nieuwe ontwikkeling van HubSpot, ChatSpot.ai, doe je dat misschien sneller dan je zou verwachten.
Blogs worden volgeschreven – soms door mensen en soms door machines zoals ChatGPT – over de komst van AI. Wat betekent de komst van kunstmatige intelligentie voor de wereld? Ik moet zeggen; ik weet het niet zo precies. Mijn reactie blijft een beetje in de middle of the road: Artifical Intelligence (AI of, in het Nederlands: kunstmatige intelligentie) is hier en zal hier blijven. Er zal daardoor steeds meer veranderen, dat lijkt me ook zeker en ook geen spannende voorspelling.
Ik vind het leuk om te bedenken wat het betekent in mijn werk. Bij Gusto maken we creatieve content; dus ja, ons werk zal zeker veranderen. Bij Gusto werken we ook in CRM én yes; ook dat zal gaan veranderen.
HubSpot gaat in ChatGPT-modus
Bij Gusto werken we graag met HubSpot. Het is een fijn CRM, aangevuld met kick ass marketing tools. Maar de belangrijkste reden om met HubSpot te werken is dat HubSpot zich maar blijft ontwikkelen. En wij én onze klanten dus automatisch ook.
Kijk maar eens mee met de video hieronder. In de video legt Dharmesh Shah (mede oprichter en CTO van HubSpot) de kracht van kunstmatige intelligentie uit. Heel kort samengevat: in plaats met allemaal tussenstappen te werken (de imperatieve aanpak), kun je nu omschrijven én vragen wat je wil aan kunstmatige intelligentie. Dan neemt die voor jou alle tussenstappen over én krijg je direct het resultaat wat je zoekt. De declaratieve aanpak dus.
Dat vindt @dharmesh zo interessant, dat hij met een heel team aan het werk is met Chatspot.ai. Dit is een tool die nieuwste versie van ChatGPT gebruikt, maar deze ook combineert met allemaal andere tools, zoals Google Workspace, keyword research, maar ook – komt ‘ie: HubSpot. En dat laatste vind ik extra cool.
Om een voorbeeld te noemen: je wil een dashboard maken van alle webverkeerbronnen in HubSpot. Stel de vraag en een momentje later staat deze voor je klaar. Wil je social media toch uitsluiten? Stel de vraag en het wordt aangepast.
Dit kan eventueel tijd schelen. Het tofste is natuurlijk het feit dat het de combinatie legt met andere tools. Zo weet ChatGPT welke landen tot Zuid-Amerika behoren bijvoorbeeld. Dus wil jij weten uit welke Zuid-Amerikaanse landen het websiteverkeer komt, zet ChatSpot deze dankzij de combinatie met HubSpot voor je op een rijtje.
Check de video:
Welke vraag stel jij?
Zo, de video gekeken? Ik vond het wel tof. Maar de grote vraag is natuurlijk: welke vraag stel jij aan ChatSpot.ai? Dat is – tot nu toe – nog echt mensenwerken. Ook de interpretatie van alle data die er vervolgens weer uitkomt; dat vraagt nog om doordenken én overdenken.
Wij hebben nog geen toegang tot de Alpha-omgeving van ChatSpot, maar toch de vraag aan jullie: welke vraag zou jij aan je database stellen? Zodra we toegang hebben, kunnen we gaan testen.
Disclaimer: dit blog is echt geschreven door Jasper de Weerd. Ik heb gespeeld met de gedachte om ChatGPT aan het werk te zetten, maar toch even gekozen om het zelf te tikken.