11 redenen waarom een vastgoed marketeer aan Inbound Marketing moet doen (deel II)

Inbound Marketing voor vastgoed marketeers

Woningen tekenen waar de bewoners op zitten te wachten. Dat kan. En steeds beter. In deel 1 bespraken we waarom je doelgroep een inbound marketing benadering prettig vindt. Nu zetten we op een rij waarom dit voor je organisatie ook heel fijn is.

Het marketinglandschap is de laatste jaren enorm veranderd. Dat is niet zo gek, want het consumentengedrag is dat ook. In deel 1 van dit blog hebben we de belangrijkste redenen op een rij gezet waarom je voor je doelgroep consumentenmarketing in zou moeten zetten. In deel 2 gaan we in op wat het jouw organisatie allemaal oplevert.

Zijstap: weet je dat de kans dat je dit blog leest kleiner is wanneer ik ’10 redenen’ in de kop zet? Door een oneven aantal te gebruiken – een oneven getal vinden mensen vaak ‘minder logisch’ – is de attentiewaarde weer een stuk groter. Want ja, wanneer ik 11 redenen op een rij zet, zal ik daar wel goed over nagedacht hebben. En inderdaad, dat klopt. Ik heb er goed over nagedacht. Zoals gezegd, een zijstap.

6. Efficiëntie van de marketingorganisatie

Het is nogal veel, die marketingmix van tegenwoordig. Zal ik gaan instagrammen en facebooken? Organiseer ik een WhatsApp-spreekuur? En worden die nieuwsbrieven eigenlijk nog wel gelezen?

Door gestructureerd met Inbound Marketing aan de slag te gaan, worden deze keuzes een stuk makkelijker. Op basis van de buyer persona’s die je hebt opgesteld, kun je veel makkelijker aansluiting vinden met de tools die je doelgroep gebruikt. Het draait om efficiëntie, dus je maakt bewust gebruik van Facebook of Instagram. Reclame-uitingen in het plaatselijke krantje doe je alleen wanneer je weet dat je doelgroep die leest.

Resultaat is dat je geen overbodige middelen inzet, waardoor je geld bespaart. De dingen die je wel doet, kun je daardoor veel beter doen. En dus heeft alles veel meer impact.

7. De juiste doelgroep verbinden

Een woning vrij op naam vanaf 450.000 euro? Die worden – meestal – niet gekocht door starters. Dus een blog met tips voor het afsluiten van je eerste hypotheek zal niet passen voor de potentiële kopers van deze woning. Content over ‘7 tips voor het oversluiten van je hypotheek’ en ‘9 manieren om je overwaarde te investeren’ zou deze doelgroep veel eerder aantrekken.

Door vooraf goed na te denken over je doelgroep én na te denken wat hen bezighoudt, verbind je de doelgroep die bij het woningaanbod past. Dat betekent dat de salesorganisatie niet eerst bezig is om de juiste woning bij de juiste persoon te zoeken, maar dat dit vooraf al duidelijk is.

8. Hogere conversie met Inbound Marketing

Het wil weleens gebeuren: een bepaalde woning is net iets minder populair. Dat geeft natuurlijk niets. Vaak zijn dit de wat exclusievere en dus duurdere woningen. Hier wordt vooraf regelmatig rekening mee gehouden door hier extra budget voor te reserveren aan marketing.

Doordat je in de voorgaande stappen goed hebt nagedacht over de doelgroep en wat ze interesseert, heb je veel efficiënter je doelgroep verbonden. Wanneer je dit koppelt aan het juiste CRM, kun je ook heel goed segmenteren. Oftewel: de juiste doelgroep, de juiste content sturen, maar ook het juiste aanbod.

Wanneer je dus een woning hebt die minder goed verkoopt, heb je meerdere opties. Je zou kunnen adverteren met deze woning en de kaart van schaarste spelen (nog maar 2 woningen over, wees er snel bij), je kunt Facebook-updates maken, delen en promoten. Allemaal logisch en goed. Maar wellicht kun je ook in je eigen database kijken en op basis van lees- en klikgedrag segmenteren op de groep die naar alle waarschijnlijkheid iets meer te besteden heeft. Die nieuwsbrief heeft waarschijnlijk veel meer impact en zorgt dus voor een hogere conversie. Helemaal wanneer je het volgende punt – reden 9 – ook laat meewerken.

9. Bestaande klanten helpen met de aanwas van nieuwe kopers

Kopers van nieuwbouw zijn eigenlijk heel simpel. Totdat hun favoriete kavel en woning echt van hen is, houden ze in hun eigen netwerk (meestal) de kaarten op de borst. Stel je toch voor dat één van je beste vrienden straks JOUW kavel heeft. Nee, dat kan niet de bedoeling zijn. Maar goed. Dan is het eenmaal zover en het is gelukt. Je hebt je favoriete kavel! Dan is de volgende stap: al je vrienden vertellen over die gave nieuwe woning die je hebt gekocht. Sterker nog; deze kopers gaan je helpen potentiële nieuwe kopers aan te spreken.

Inbound Marketing stopt niet zodra iemand iets gekocht heeft, maar geef je bestaande klanten juist de ruimte om hun promotorschap te etaleren. Je blijft ze dus betrekken bij je project. Want hun positieve ervaring straalt uit naar nieuwe kopers én voorkomt gedoe in de toekomst van het project.

Hoe dan? Nou, door bijvoorbeeld te vragen hoe ze het koopproces ervaren hebben in een online enquête. Maar ook door het expliciet te vragen en ze te blijven verrassen met de juiste content nadat ze gekocht hebben. Bijvoorbeeld met een blog over de geschiedenis van het gebied. Of met tips over de sfeervolle inrichting van je nieuwbouwwoning.

10. Je verbetert continu het proces

Bij Inbound Marketing staan de stappen in steen gebeiteld. Maar de precieze invulling van die stappen? Dat evalueer je continu en kun je dus ook aanpassen.

Voorbeeld. Marketing denkt de juiste leads aan te leveren, maar sales geeft aan dat die mensen moeilijk over te halen zijn om een woning in optie te nemen. Terug naar de tekentafel. Wanneer marketing en sales niet met elkaar communiceren, verbeter je het proces niet. De communicatie tussen marketing en sales, gecombineerd met analyse en reporting van alle online inzet brengt de organisatie continu verder.

11. Extra – de organisatie wordt toekomstbestemming

Natuurlijk, de kopersmarkt staat er een stuk beter voor dan acht à tien jaar geleden. Maar dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te blijven. Door Inbound Marketing in te richten kun je met minder marketingbudget meer bereiken. Daarnaast leer je heel veel over je doelgroep en weet je dus ook – wanneer de markt eens wat slechter is – ze toch te betrekken bij eventueel nieuwe projecten. De toekomst van jou als vastgoedontwikkelaar staat weer een stuk zekerder. En dat helpt jouw investeerders ook weer om zich aan jou te verbinden. Winst dus. En je kunt met een gerust hart iedere marktomstandigheid aan.

Dit is deel 2 van het blog ’11 redenen waarom een vastgoed marketeer aan Inbound Marketing moet doen’. Check vooral ook deel 1 wanneer je dit nog niet gedaan hebt.

Vind je Gusto Media een interessant bedrijf? Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief van Gusto Media. Ongeveer 4x per jaar versturen we een nieuwsbrief met onze laatste blogs en interessante ontwikkelingen in de vastgoed markt. Laten we vooral contact houden en schrijf je in!



Laat een reactie achter