Smarketing: tips voor betere samenwerking tussen marketing & sales
Het gebeurt veel te weinig: marketing en sales organisaties die echt goed samenwerken. Terwijl die samenwerking één van de belangrijkste succesfactoren is van jouw vastgoedorganisatie. Wanneer deze twee ‘clubs’ meer met elkaar communiceren, verlopen heel veel processen een stuk efficiënter. Lees: dat bespaart je organisatie tijd én geld.
Zij van marketing geven het geld uit en wij halen het geld binnen. De vaststelling van sales. Andersom: die gladde sales mensen geven niets om het merk, die willen gewoon scoren. Misvatting op misvatting. We gaan ‘de neuzen dezelfde kant’ op zetten. Doel: betere samenwerking!
Samenwerking betekent dezelfde doelen
De neuzen in dezelfde richting: dat gebeurt het makkelijkst wanneer je beide hetzelfde doel hebt. Want ja, beide werkzaamheden dragen bij aan hetzelfde, heilzame resultaat: jullie project goed in de markt zetten en ervoor zorgen dat die mensen het überhaupt overwegen te kopen. Zet het nog eens centraal bij elkaar! Precies, jullie zijn één team!
Je kunt niet zonder elkaar
In de eerste (marketing) fase is het bedoeling de interesse van potentiële kopers te trekken. Vreemden op je platform (website) te krijgen en vanuit daar met de geïnteresseerde verder te communiceren. Van een interesse wordt er steeds meer geleerd over de potentiële kopers.
Met deze marketing qualified leads zet je de volgende stap: wie wil er kopen? Deze leads worden aangereikt door marketing. Sales gaat met deze personen naar de aankoopfase.
Doet marketing haar werk niet goed, kan sales niet verder. Kan sales de deal niet maken, zelfde verhaal.
Feedback loops
Wie van de sales qualified leads is daadwerkelijk van plan te kopen? Kun je herleiden waar deze bezoekers vandaan zijn gekomen? Komen ze via Facebook of via Google? En welke personen kopen eerder, de Googlers of de Facebookers? In deze feedback loop komen marketing en sales bij elkaar en evalueren ze deze inzichten. Resultaat: bewustere inzet van marketing middelen. Misschien heeft de Facebooker nog een extra blogpost nodig voor ze sales qualified worden, maar kopen ze daarna eerder.
Champagnemomenten samen
Is het vanwege een nieuw record websitebezoekers (doorgaans een marketing feestje) of vanwege het tekenen van de eerste koper (doorgaans een sales feestje)? Je viert het samen. Deel het met elkaar. Is het de makelaar die de eerste sale doet? Stuur er een taart naar het kantoor. Jullie doen het samen.
To Sell is Human
Daniel Pink is schrijver van het boek Drive (must read). Hij schreef ook nog een ander boek: To Sell is Human (must read 2). Het boek start met een analyse van de afgelopen twee weken. Uit die analyse blijkt dat hij 80% met sales bezig is. Want vier blogposts in twee weken hadden ook overtuigende doelen. Discussie met zijn kinderen over eten? Ook een overtuigingsdoelstelling. Het resultaat leek duidelijk: eigenlijk zijn we allemaal met sales bezig. Face it. En er is niets menselijker dan dat. Dus marketeers….
—
Nieuwsgierig naar wat Gusto Media allemaal doet? Bekijk ons werk.