4 redenen waarom de vastgoed aan videomarketing moet doen
Videomarketing is binnen steeds meer industrieën een perfecte manier om (potentiële) klanten te engagen. Een belangrijke reden is omdat mensen visuele informatie 60.000 sneller opnemen dan tekst. En in een wereld waar de aandacht spanne steeds korter wordt, kun je dus niet meer om video heen.
De vastgoedmarkt leent zich bij uitstek goed voor video content. Dit komt omdat initieel research van uiteindelijke (potentiële) kopers en verkopers altijd eerst online wordt gedaan. De meeste vastgoedontwikkelaars en makelaars maken al vaak gebruik van foto’s om geïnteresseerde partijen een visueel beeld te geven van de woningen. Maar helaas maken nog te weinig vastgoedbedrijven gebruik van video om zichzelf te onderscheiden van concurrenten in een drukke markt.
Dit artikel zet in vier redenen uiteen waarom projectontwikkelaars en andere vastgoedbedrijven videomarketing een integraal onderdeel van hun communicatiestrategie moeten maken.
1. Videomarketing is goed voor SEO
Google’s algoritme is constant in ontwikkeling en kijkt naar steeds meer factoren om vast te stellen of jouw informatie het meest relevant is voor de vragen van jouw publiek. Keywords blijven belangrijk, maar het gebruik van video is een steeds belangrijke ranking factor aan het worden.
Randy Fishkin, CEO van Moz, zegt dat een geoptimaliseerde video in veel industrieën je kansen om op de eerste pagina van google te komen 53 keer waarschijnlijker maakt dan zonder video. Het is hierbij belangrijk om jou video’s de juiste keywords te geven en de gesproken woorden in tekst om te zetten (Google ranked tekst op dit moment nog steeds veel beter dan audio-visueel materiaal).
2. Millennials worden het grootste koopsegment
Waarom is dit relevant? Millenials prefereren video content significant meer dan tekst (71%) vergeleken met generatie X (58%) en Baby Boomers (54%). In 2025 zal 75% van de volledige arbeidsmarkt bestaan uit deze millenials. Dit zijn digitale nomaden die op veel verschillende kanalen gewend zijn om video’s te consumeren en te creëren. Projectontwikkelaars die deze trend nu herkennen, positioneren zich veel beter om deze groeiende consumentengroep te converteren tot klanten.
3. Engagement wordt zichtbaarder
Er zijn veel tools online die data inzichten geven hoe website bezoekers zich gedragen op een website. Maar het blijft nog steeds lastig om te meten hoeveel iemand precies heeft gelezen van een specifiek blog-artikel en/of hoe vaak een bezoeker een tekst meerdere malen heeft gezien.
Met video content zijn dit soort belangrijke metrieke veel meetbaarder. Een voorbeeld: ik zelf run een inbound sales en crypto blog genaamd HubSterdam en wij zijn sinds eind 2017 begonnen met het embedden van videos in onze blog en ebook content. Ik kan nu precies zien of en hoe vaak mijn bezoekers onze video’s bekijken. Of ze tot het eind kijken, de video sharen, op welk apparaat ze hebben gekeken en of dat met of zonder geluid was. De blogs die een video bevatten hebben een veel lagere bounce-rate, langere bezoektijden en converteren 2.5x zo vaak van bezoeker naar lead.
4. Hogere kwaliteit en kwantiteit van conversies
Meer leads vraagt natuurlijk ook om een hogere conversie van die leads. Gelukkig helpt video hierbij. Daarom zetten we een aantal statistieken voor je op een rij.
- 72% van bedrijven die video marketing gebruiken, geven aan dat het website conversies heeft verhoogd.
- De gemiddelde cost per lead is 19% lager voor bedrijven die video in hun marketing mix gebruiken.
- 52% van alle marketing professionals geven aan dat video content de beste ROI
- Video marketing in emails zien 27% hogere click-rates en 34% hogere lead conversies dan bedrijven die dat niet doen.
Zoals ik in mijn video aangaf, raad ik alle marketeers in de vastgoedindustrie aan om video centraal te zetten in de content en engagement strategie. Mocht je vragen hierover hebben, stel het dan gerust aan de jongens bij Gusto Media of aan mij: we helpen je graag verder.
Yaniv Siegel werkt bij HubSpot en heeft zijn eigen contentplatform HubSterdam. Hij is gastblogger bij Gusto Media.
Wil je geen blogs van Gusto Media missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Very good argumented by example of the video itself. Good luck!!